Behandeling bij burn out: de fases van een burn out

Behandeling burn out

Het hebben van een burn out is ontzettend lastig. Het kan jaren duren en zonder goede behandeling of begeleiding komen sommige mensen er amper uit. Je kunt bovendien terugvallen hebben, welke van grote invloed zijn als je ze niet goed weet te beperken. Behandeling bij burn out is daardoor erg ingewikkeld. Het is in fases ingedeeld om het behapbaar te maken voor iedereen.

Behandeling burn out

Begrijpen en accepteren

In de eerste fase wordt het probleem voor het eerst gesignaleerd. Vaak is er dan nog veel weerstand. De meeste mensen vinden het lastig om toe te geven dat er iets aan de hand is. Ondanks dat je begrijpt wat er aan de hand is, kan het erg lastig zijn om vervolgens te accepteren dat je ziek bent. Hoe voel je je echt? Pas als je erkent dat je een probleem hebt kun je werken aan herstel.

Onderzoeken van het probleem

Als je accepteert dat je een burn-out hebt is het belangrijk dat je rust neemt, maar om te herstellen van een burn-out is daarnaast een actievere aanpak nodig. Dat kan bijvoorbeeld met een praktijkbegeleider, met een psycholoog of een andere behandelaar.

Oplossingen uitvoeren en uitproberen

Als je eenmaal weet wat er aan de hand is en ook de tijd hebt genomen om de oorzaak te vinden, dan kun je gaan proberen het op te lossen. Voor sommige mensen helpt intensieve therapie, anderen gaan mediteren, weer anderen gaan een traject in met een energetisch coach. Het is in ieder geval goed om te weten dat er niet een enkele oplossing is voor dit probleem. 

Terugval voorkomen

Het idee is om een terugval te voorkomen, maar vrijwel iedereen met een burn out heeft daar wel eens last van. Geen probleem, als je maar de juiste handvatten hebt om het aan te pakken. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *